Alla inlägg under augusti 2016

Av Hanna - 31 augusti 2016 20:45

Mycket har hänt sen Onsdag. Det där med att blogga varje dag verkar redan ha gått åt skogen. Haha. Jaja. Ni får väl läsa när jag skriver istället. Som vanligt går dagarna i 180 knyck, men det är så roligt så det gör inget. Mer mönsterkonstruktion har avklarats. Det är nog det svåraste innan man lär sig alla formler för att lära sig att exempelvis räkna ut var inprovningarna på ett plagg ska sitta. Blir en linje fel blir hela konstruktionen fel och måste göras om. Trust me, I know. Men huvudsaken är väl att det går framåt. I helgen var vi i Uppsala och dansade till Streaplers. Det var okej. Inte mer. Nog har jag varit på roligare danser. Men musiken var det väl inget fel på. Klientelet däremot.... Lite föråldrat. Hade trots allt det en riktigt trevlig kväll i trevligt sällskap. På natten var det lite trixigt att hitta hem, men jag lyckades ju till slut i alla fall. 


Söndagen spenderades med att få vara med på fitting inför Fashion week. Väldigt lärorikt. Mycket jobb och tid som läggs ner för en liten stund. En bra erfarenhet helt enkelt. Jag är så glad att jag fick möjligheten att vara med på det! 


Måndag blev det mönsterkonstruktion igen. Ju mer man lär sig desto mer märker man att man hänger med och det är väl bra! Tycker det är jäkligt bra gjort för att aldrig ha ritat mönster förut. Igår hade vi modeteckning och kroki stod på schemat. Aldrig provat förut. För er som inte bet vad det är så innebär det att man har en levande modell som är naken som man tecknar av. En väldigt intressant upplevelse. Men själva teckningen blev ganska bra ändå. Det går framåt i alla fall. Väldigt lärorikt det också!


Idag skulle vi ju då vara påklädare för en visning för modellerna under Stockholm fashion week. Det gick bra. Lite dubbelbokat men det löste sig ändå. Så jäkla kul var det också! En så bra erfarenhet det med. 😃 Jag är så glad att jag vågade lämna Gällivare och göra nåt helt annat! En helt ny värld öppnas och det är så roligt att plugga nåt som man verkligen älskar! ❤

Här kommer en kavalkad av bilder. Enjoy! 


 


Lite materiallära har vi hunnit med på ett hörn också. Så lärorikt! 😃


   

 Tecknat av en bild från en tidning. En modeteckning dock i svartvitt. 


 


  Grundkjolen äntligen färdig. 🙂


 

Mitt moodboard som sla vara inspiration till min kjolkollektion jag ska göra. Blir nog bra det!


 

Och så en bild från fashion week också! 



Av Hanna - 25 augusti 2016 05:31

Mycket har hänt igen sen Söndag. Full rulle hela tiden är det, men det är så roligt också😋 Det är så skönt att gå en utbildning som man känner är så rolig och att det trots allt går helt okej. Måndag hade vi mönsterkonstruktion hela dagen. Gick ändå helt okej. Och plaggskisser har ritats. Går bättre och bättre. Tisdag modeteckning pckså hela dagen där vi ritade av en massa plagg och så. Det gäller bara att fortsätta öva. Igår hade vi sömnad på schemat då där vi håller på att sy vår grundkjol. I den vackra institutionsblå färgen. Haha. Jaja. Alla gör ju likadana så. 

 

  Dessutom var vi ju på Gröna Lund och kollade Iggy Pop. Det var krut i den lilla gubben alltså 😂 Dessutom hittade vi ett tappat häfte med en massa kuponger så jag spelade en massa gratis och hann med en runda med lite karusell i Pop expressen. När vi väl var på väg hemåt så hittade vi Martinez spelande så det blev visst en dans eller två. Så hela kvällen blev fullspäckad. Idag blir det mer sömnad på schemat sen ska vi på tygmässa idag. Ska bli kul det också! 😃 På tal om ingenting så har jag hunnit fixa nyckeln till lägenheten jag ska hyra. Inflyttning börjar på Fredag! 😃 Jo så livet rullar på här nere. 

 

 



Av Hanna - 21 augusti 2016 20:33

I helgen har det verkligen varit fullt ös medvetslös. I Fredags hade vi Mönsterkonstruktion på schemat. Gick ändå helt okej. Lite svårt att förstå i början, men efter ett tag tror jag att jag hängde med. Verkar det som iaf. Mina ritningar blev rätt sen iaf. 🙂 

  

Utöver det har helgen varit riktigt rolig med bra underhållning, trevligt sällskap och god mat. Trevligt värre. Blev lite opera och Bob hund på Kulturfestivalen. Det var väl en upplevelse i sig det. 🙂 

 

Imorrn väntar en ny skolvecka och från och med nu är det nog bättre att lägga i en högre växel med Skoluppgift 1 så mini-kollektionen blir av någon gång. Får starta med Moodboarden imorrn. 🙂 


Av Hanna - 18 augusti 2016 20:19

Idag har vi fått börjar sy lite smått. En grundkjol. I "institutionsblått". Alltså en enkel kjol efter ett mönster med dragkedja. Ingenting gick som det skulle. Gick inget bra alls. Blev bara förvirrad. Insåg att jag nog slarvar liiiite grann när jag sytt tidigare. Men men. Bara lära om sig på nytt. 🙂 Dagens bästa är att vi äntligen börjat sy. Dagens sämsta var att det inte alls kändes bra att sy. Förmodligen för att jag inte lärt mig industrimaskinen ordentligt än. Men jag hoppas jag och maskinerna kommer vara bästisar innan året är slut. Idag fick vi lyssna på en föreläsning av en från Hugo Boss. Väldigt intressant men så frustrerande att sitta och nicka till hela tiden. Men men. Det blir väl bättre när allt börjar lägga sig. Nästa vecka får jag förmodligen flytta in i lägenheten jag ska hyra också. Det känns bra! 👍 Imorrn står Mönsterkonstruktion och materiallära på schemat. 😋

Av Hanna - 17 augusti 2016 17:59

Idag fick vi börja sy lite smått. På industrimaskinerna 😱 Men det gick bra faktiskt. Ganska logiskt ändå. 🙂 Under dagens workshop som vi hade under sömnadslektionen fick vi i en grupp välja en bild att inspireras av! Jätteroligt! 😃

Här var vår bild vi valde:

    

Och här var det vi arbetade fram utifrån den bilden: 

 

Vi blev då så nöjda. Även om vi inte hann klart riktigt. 

Och baksidan:

 

Det var allt för idag. 😄



Av Hanna - 16 augusti 2016 20:17

Ja. Nu såhär efter andra skoldagen känns huvudet ganska tungt. Hunnit vara på Kulturhuset och sett två mycket intressanta utställningar. Ena av Henrik Vibskov - Transform my Egg into Movement and Place it out! och andra var Mode i sju akter. Därefter blev det diskussion om utställningen. 🙂 Idag har vi haft Modeteckning. Mycket intressant det med! Inte så bra ritningar än, men det blir väl bättre med tiden. Huvudsaken är att det är jätteroligt! Verkar vara en bra klass jag har börjat i, med alla sorters människor, i olika åldrar också. En bra blandning i alla fall! 😃 

   

Ovido - Quiz & Flashcards